خصوصیات پارچه پنبه ای

پارچه پنبه ای از پرکاربردترین انواع پارچه برای لباس راحتی دنیاست. این منسوجات از نظر شیمیایی آلی است، به این معنی که هیچ گونه ترکیبات مصنوعی در آن دیده نمی شود. این نوع پارچه از الیاف اطراف دانه های گیاهان پنبه ای به وجود می آید که بعد از بالغ شدن دانه ها به شکل گرد و کرکی مشاهده می شوند.

تولیدکنندگان پارچه پنبه ای این منسوجات را از محفظه محافظ فیبری که دانه های پنبه را احاطه کرده است به دست می آورند که به آن غوزه می گویند. در حالی که خود دانه های پنبه بسیار کوچک هستند، غوزه هایی که آنها را در بر می گیرند می توانند بزرگتر از انتهای انگشت شست شما باشند. د ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی را در رابطه با خصوصیات پارچه پنبه ای در اختیارتان بگذاریم.

پارچه پنبه ای

 

مزایای استفاده از پارچه پنبه ای

در دنیا بیش از هر الیاف طبیعی دیگری از پنبه استفاده می شود و عمدتاً از آن برای تولید پارچه به کار می رود. سایر بخش‌ های گیاه پنبه به خوبی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و در تولید مواد غذایی، پلاستیک و محصولات کاغذی کاربرد دارد.

از آنجا که پنبه محصولی طبیعی است و به دلیل نحوه طراحی و ساخت لباس مزایای بسیاری از جمله قابلیت کنترل رطوبت، عایق بودن، ایجاد راحتی و همچنین ضد حساسیت، ضد آب و هوا بودن و پارچه ای بادوام دارد. در ادامه با مزایای این نوع پارچه آشنا خواهید شد.

کنترل رطوبت

پارچه ‌های پنبه ‌ای قابل تنفس هستند و رطوبت را از بدن خارج می‌کنند و مانند یک حوله، مانند یک حوله، مایعات را از پوست خارج می‌کنند. پنبه به شما این امکان را می دهد که هنگام ورزش راحت بمانید و از تجمع رطوبت بین پوست و لباس جلوگیری کنید. انجمن بین‌المللی ترویج پنبه بیان می‌کند که پنبه می‌تواند تا یک پنجم وزن خود را قبل از احساس رطوبت در آب مصرف کند.

عایق

لباس‌های نخی با ایجاد عایق حرارتی در برابر گرما در تابستان و سرما در زمستان محافظت می‌کنند زیرا پارچه پنبه‌ای هوا را بین الیاف پارچه محبوس می‌کند. الیاف پنبه در لباس، پارچه را از پوست دور نگه می دارد و باعث می شود هوای بیشتری بین پوست و پارچه محبوس شود که به عایق بودن و راحتی کمک می کند.

ضد حساسیت

پارچه پنبه ای به ندرت باعث واکنش های آلرژیک می شود و پوشیدن پنبه اغلب برای کسانی که حساسیت پوستی دارند توصیه می شود. از آنجایی که پنبه ضد حساسیت است و پوست را تحریک نمی کند، از آن در محصولات پزشکی مانند بانداژ و گاز استفاده می شود و در مورد لباس نوزاد پارچه انتخابی است.

راحتی

لباس‌های نخی نرم هستند و به راحتی کشیده می‌شوند و پوشیدن آن را به پارچه‌ای راحت تبدیل می‌کنند. به گفته انجمن بین المللی تبلیغات پنبه، به دلیل نرمی و راحتی، اغلب در لباس های زیر و زیر پیراهن استفاده می شود.

ماندگاری و دوام بالا

پنبه از استحکام کششی بالایی برخوردار است و آن را قوی، بادوام و کمتر احتمال دارد که پاره یا پاره شود. هنگامی که خیس است 30 درصد قوی تر است و در برابر شستشوهای زیاد در آب داغ مقاومت می کند.

خصوصیات پارچه پنبه ای

پارچه پنبه ای چه معایبی دارد؟

این پارچه علاوه بر مزایایی که در بالا به آن اشاره شد، معایبی نیز دارد که در ادامه آنها را شرح خواهیم داد.

انقباض

هنگام خرید لباس نخی، ممکن است مجبور شوید سایز کمی بزرگتر از اندازه واقعی خود انتخاب کنید زیرا تمایل به کوچک شدن دارد. اگر لباسی از پارچه نخی درست می‌کنید، حتماً قبل از دوخت آن را یک‌بار بشویید تا از قبل کوچک شده باشد. این مورد بیشتر در پارچه های تاروپودی مثل لینن مشاهده می شود

چین و چروک

پارچه‌های نخی مستعد چروک شدن هستند، بنابراین هر بار که می‌خواهید لباس‌هایتان را بپوشید، باید لباس‌هایتان را اتو کنید.

شستشو

رنگ‌های لباس‌های نخی می‌توانند روی لباس‌های دیگر شما جاری شوند و رنگ آن‌ها را تغییر دهند. همچنین به آرامی خشک می شود و بیشتر مستعد پرز شدن است، زیرا الیاف آن بسیار کوتاه هستند.

نحوه شستشو پارچه پنبه ای

لباس ها و منسوجات 100% پنبه ای را می توانید با دست یا ماشین بشویید. آب خنک، مواد شوینده ملایم لباسشویی و خشک کردن هوا بهترین راه برای جلوگیری از چروک شدن، چروک شدن و محو شدن است. با این حال، برای اقلام سنگین ‌تر مانند حوله، شستشو با آب گرم و خشک‌ شویی نیز انجام می ‌شود.

فقط به این دلیل که پنبه مستعد چروک شدن و چین و چروک است، به این معنی نیست که مراقبت از آن سخت است! با داشتن دانش مناسب، مراقبت از اقلام 100٪ پنبه ای شما ساده است. شما می توانید اقلام 100% نخی را در ماشین لباسشویی بشویید، اما مراقب تنظیماتی که استفاده می کنید باشید.

اگر پنبه را در معرض حرارت زیاد قرار دهید مستعد جمع شدن است. از یک چرخه آب خنک و یک شوینده ملایم لباسشویی استفاده کنید. شما می توانید از خشک کن خود برای خشک کردن 100% پنبه استفاده کنید، اما باید وسایل را تا زمانی که هنوز مرطوب هستند بیرون بیاورید.

چه لباس هایی بهتر است پنبه ای باشد؟

حتی اگر تمام طول روز مجبور هستید لباس فرمی بپوشید که با آن راحت نیستید، از دو گزینه اساسی غافل نشوید. بهتر است لباس زیر خود را پنبه ای انتخاب کنید. از لباس زیر زنانه پنبه‌ای استفاده کنید و موقع خواب خودتان را به پوشیدن لباس خواب زنانه پنبه‌ای و راحت عادت دهید.

اهمیت پوشیدن لباس زیر با جنس پنبه‌ جایی مشخص می‌ شود که بدانید این لباس ‌ها مانع از ایجاد قارچ و باکتری می ‌شوند و به همین دلیل از نظر بهداشتی بسیار بهتر گزینه مناسبی هستند. لباس های ورزش نیز از آن دسته البسه ای هستند که باید از جنس پنبه باشند.

زیرا پنبه عرق را جذب می کند. با پوشیدن لباس پنبه ای گرفتار تله عرق نمی شوید! پنبه بهتر از پارچه ‌های مصنوعی مبتنی بر روغن مانند پلی استر تنفس می‌کند، بنابراین بهتر است هنگام ورزش آن را بپوشید. ناگفته نماند که پنبه ضد رطوبت به طور خاص طراحی شده است تا شما را در طول ورزش خشک و خنک تر نگه دارد.

 

چرا باید از پارچه پنبه ای استفاده کنیم؟

از آنجا که پنبه الیاف طبیعی است، سمیت کمتری نسبت به سایر الیاف مصنوعی دارد. الیاف پارچه ای که به صورت مصنوعی تهیه شده اند با مواد شیمیایی درمان می شوند. اکثر آنها می توانند از طریق پوست جذب شوند. این نه تنها به پوست بلکه به کل بدن آسیب می رساند.

برخی از مواد شیمیایی رایج مورد استفاده عبارتند از ترفتالیک اسید موجود در پلی استر، پلی اکریلونیتریل که در الیاف اکریلیک استفاده می شود، اسید سولفوریک (احتمالا سرطان زا) و آمونیاک موجود در ریون و نفت. که معمولا برای پارچه های نایلونی استفاده می شود.

با پنبه خنک بمانید

لباس های نخی می توانند نقش دوگانه ای داشته باشند: شما را از گرمای تابستان و سرما در زمستان محافظت می کند. از آنجایی که الیاف زیاد پنبه هوا را بین شما و پنبه به دام می‌اندازد، آن لایه هوا می‌تواند گرم شود و شما را برشته نگه دارد یا آزادانه جریان یابد تا شما را خنک نگه دارد. تشک طبیعی ساخته شده با پنبه به همان شیوه عمل می کند – بدون توجه به فصل، شما را راحت نگه می دارد.

 

مراقبت از پنبه راحت است

شست و شو و مراقبت از پنبه نسبت به سایر پارچه ها آسان تر است و به لیست دلایلی که ما آن را دوست داریم اضافه می کند. برای بهتر کردن آن، پنبه مانند پارچه های روغنی بو را حفظ نمی کند، بنابراین اگر فراموش کردید پیراهن مورد علاقه خود را بشویید، استرس نداشته باشید.

تشک با ملافه های پنبه ای اتاق خواب شما را برای مدت طولانی تری شاداب نگه می دارد. بنابراین اجازه دهید ماشین لباسشویی شما کارهای کثیف شما را انجام دهد و از پولی که برای تمیز کردن خشک صرفه جویی می کنید لذت ببرید.

پنبه می تواند در آزمون زمان مقاومت کند

اکنون که متقاعد شده اید که تنها ماده ای که استفاده می کنید پنبه است، خوب است بدانید که چقدر بادوام است. در حالی که در مورد بسیاری از خصوصیات عالی پنبه صحبت می کنیم، مهم است که به استحکام واقعی آن اشاره کنیم. استحکام آن به این معنی است که در ماشین لباسشویی متلاشی نمی شود، در هنگام خیس شدن به راحتی پاره نمی شود و می تواند بدون مشکل آب گرم و استاتیک را تحمل کند. چه چیز های دیگری ممکن است نیاز داشته باشید؟

پوشاک گارودی

گارودی برندی برای افرادی است که به خودشان اهمیت می دهند. این برند با توجه به سلیقه و علاقه مخاطب بهترین البسه را تولید و روانه بازار می کند. با پوشیدن پارچه پنبه ای در تابستان احساس راحتی و آرامشی خواهید کرد.

خصوصیات پارچه پنبه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *