9 ترفند خیلی ساده برای نگهداری بهتر پوشاک و افزایش دوام آن‌ها

شکی نیست که همه ما ترجیح می‌دهیم لباس‌های مورد علاقه‌مان را مدت زمان طولانی‌تری مثل روز اول نگاه داریم. این مسئله تنها به صرفه‌جویی در هزینه‌ها یا نگهداری لباس‌های مورد علاقه‌مان برنمی‌گردد، بلکه مسئله‌ای اخلاقی است و به کاهش پسماند و حفظ محیط زیست کمک می‌کند که مورد توجه شاخه جدیدی از مد به نام «مد پایدار» است.

اگر تنها 3 ماه به طول عمر پوشاک خود اضافه کنیم، سهم خود را در مصرف آب، تولید گازهای گلخانه‌ای و پسماند، 5 الی 10 درصد کاهش خواهیم داد که مقدار قابل توجهی است. در نظرسنجی شرکت تولیدکننده مواد شوینده داونی نشان داده شد که 40% مردم لباس‌های خود را خیلی کمتر از آن‌چه انتظار دارند، می‌پوشند و 70% آنان علت اصلی آن را تغییر رنگ یا شکل لباس و کهنه به نظر رسیدن آن می‌دانند.

به خاطر داشته باشید که اولین و مهم‌ترین نکته این است که در انتخابتان دقت کنید. کافی است روی مد پایدار سرمایه‌گذاری کنید و پوشاکی را بخرید که می‌دانید دوام بیشتری دارند. برخی افراد ترجیح می‌دهند تیشرت ارزان‌قیمتی بخرند و پس از یک ماه آن را دور بیندازند. اما مد سریع و ارزان هزینه‌های قابل توجهی برای محیط زیست دارند که شاید مهم‌ترین آن‌ها فاضلاب‌های رنگرزی باشد که در کشورهای تولیدکننده این پوشاک (به ویژه چین و بنگلادش) در محیط زیست رها می‌شوند. این مسئله باعث توزیع نامتعادل تأثیرات زیست‌محیطی و افزایش فشار آن بر جوامع تولیدکنندة این پوشاک می‌شود. جدا از آن می‌توان به شرایط ناعادلانه کارگران صنایع نساجی در این کشورها هم اشاره کرد.

چند ترفند ساده برای ماندگاری بهتر لباس‌های راحتی

لباس‌های راحتی از جمله پرکاربردترین پوشاک محسوب می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در همه فصول و در کمد همه افراد پیدایشان کرد. پس بد نیست کار را از لباس‌های راحتیمان شروع کنیم. در این‌جا می‌خواهیم تنها با استفاده از چند ترفند ساده و کم‌هزینه کمکتان کنیم که طول عمر لباس‌های راحتی خود را افزایش دهید:

1- برچسب داخل لباس را بخوانید.

برای این‌که بدانید جنس لباستان از چیست و چه دستورالعمل شست‌وشویی برای آن مناسب است، برچسب داخل لباس را بخوانید. لباس‌های راحتی معمولاً از جنس پنبه (Cotton) هستند و ممکن است درصدی از پلی‌استر (Polyester) نیز در آن ترکیب شده باشد. لباس‌های کشسان نیز معمولاً درصد کمی نایلون (Nylon) دارند. که در رابطه با هر یک باید نکات مختلفی را در نظر داشت.

حتماً راهنمای شست‌وشوی برچسب داخل لباس را مطالعه کنید. اگر توصیه شده با آب سرد شسته شود، حرارت نبیند یا فقط خشک‌شویی شود، به آن‌ها بی‌توجهی نکنید و دستورالعمل‌ها را به‌دقت پیگیری کنید.

blank

2- لباس‌هایتان را قبل شست‌وشو تفکیک کنید.

قبل از شست‌وشو باید لباس‌‌هایتان را با توجه به جنس و رنگشان تفکیک کنید. خیلی وقت‌ها عجله داریم و وسوسه می‌شویم همة لباس‌ها را یکجا بشوییم اما این کار می‌تواند به لباس‌هایتان آسیب برساند.

جدا از این‌که باید از دستورالعمل‌های شست‌وشوی متفاوتی برای انواع پوشاک استفاده شود، باید حتماً حواستان به لباس‌هایی باشد که دکمه، زیپ یا تزئیناتشان می‌توانند به سایر لباس‌ها آسیب بزنند. آن‌ها را در ماشین لباسشویی نیندازید یا حداقل جدا بشویید.

به نظر نمی‌رسد نیازی به تأکید بر اهمیت تفکیک لباس‌های رنگی باشد. جدا از این‌که دستورالعمل‌های شست‌وشوی لباس‌های روشن، رنگی و تیره با هم فرق می‌کنند، همة ما از تجربة ناخوشایند تغییر رنگ لباس‌های روشن در ماشین لباسشویی گریزان هستیم.

3- قبل از شست‌وشو لباس‌هایتان را پشت‌ورو کنید.

این نکته به‌ویژه برای لباس‌هایی که طرح چاپی دارند، بسیار مهم است. معمولاً دوام طرح‌های چاپی کمتر از رنگ خود لباس است و ممکن است قبل از آن‌که لباستان واقعاً کهنه شود، آسیب ببینند و ظاهری کهنه به آن دهد. حتی اگر کیفیت چاپ لباستان بالا است، توصیه می‌شود از این ترفند برای افزایش طول عمر آن استفاده کنید.

نکته جالب‌تر این‌که، این کار باعث می‌شود داخل لباستان بهتر تمیز شود. به توجه به این‌که داخل لباس با تعریق و آلودگی‌های بدن در تماس است، باید شست‌وشوی کامل‌تری داشته باشد.

4- همیشه لباس‌های پنبه‌ای خود را در آب سرد بشویید.

آب سرد مانع از آبرفت پوشاک می‌‌شود و به حفظ جوهر چاپ لباستان کمک می‌کند. دمای سرد ماشین لباسشویی به همان اندازة دمای گرم در تمیزی پوشاک مؤثر است. در عین حال مانع از آسیب به الیاف و رنگ پوشاک می‌شود. ممکن است برایتان جالب باشد که تا 40% در مصرف انرژی مفید است.

در شرایطی که لباس لکه دارد و ناچار به استفده از آب گرم هستید، اشکالی ندارد که فقط آن ناحیه را با آب گرم بشویید اما از انجام مکرر این کار بپرهیزید.

5- از توری‌های داخل ماشین لباسشویی استفاده کنید.

این توری‌ها برای پوشاک حساس طراحی شده‌اند. اگر نگران تی‌شرت محبوبتان هستید، آن را در توری مخصوص ماشین لباسشویی قرار دهید که با دیگر لباس‌ها سایش نداشته باشد و کمتر آسیب ببیند.

6- ماشین لباسشوییتان را بیش از اندازه پر نکنید.

ممکن است به‌نظر برسد با پر کردن ماشین لباسشویی در مصرف انرژی و وقت صرفه‌جویی می‌کنید اما مانع از خوب شسته شدن لباس‌ها می‌شود و سایش بیش از اندازة لباس‌ها به یکدیگر به بافت و رنگ آن‌ها آسیب می‌زند و باعث می‌شود کهنه به نظر برسند.

7- از شویندة کمتری استفاده کنید.

بیشتر شوینده‌ها مواد شیمیایی هستند که هم برای پوشاک و هم برای محیط زیست مضرند. شوینده‌ها می‌توانند بافت پارچه را تضعیف کنند و بر رنگش تأثیر منفی داشته باشند. پس تا جای امکان از شوینده‌های ملایم و به مقدار کم استفاده کنید.

قبل از قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی آن‌ها را لکه‌زدایی کنید که نیاز به شویندة زیاد نباشد. به ویژه آن‌که از بین بردن هر نوع لکه روش به‌خصوص خود را دارد و ماشین لباسشویی می‌تواند آن‌ها را تثبیت کند.

8- لباس‌های پنبه‌ای خود را دور از نور مستقیم خورشید و حرارت بالا نگاه دارید.

الف. لباس‌هایتان را در سایه خشک کنید.

خشک کردن سریع لباس‌ها زیر نور مستقیم آفتاب همیشه وسوسه‌برانگیز است اما اگر به دنبال دوام بیشتر آن‌ها هستید، سعی کنید در هوای آزاد اما زیر سایه خشکشان کنید. این نکته به‌ویژه دربارة لباس‌های رنگی اهمیت بیشتری دارد تا رنگشان را از دست ندهند.

ب. از خشک‌کن‌های حرارتی استفاده نکنید.

حرارت این خشک‌کن‌ها باعث آبرفت لباس‌های پنبه‌ای و ترک خوردن یا پوسته شدن طرح‌های چاپی آن‌ها می‌شود. پس لطفاً در برابر این وسوسه هم مقاومت کنید.

ج. از اتوی داغ برای لباس‌های پنبه‌ای خود استفاده نکنید

اگر لازم است، لباس‌های راحتی‌تان را اتو کنید، حتماً از حرارت ملایم (کم‌ترین درجة اتو) استفاده کنید و هنگام اتو آن‌ها را پشت‌ورو کنید تا به رنگشان آسیبی نرسد.

9- لباس‌های راحتیتان را آویزان نکنید.

بیشتر لباس‌های راحتی از جنس کشباف هستند. زمانی‌که آن‌ها را آویزان می‌کنید، به مرور زمان و در اثر نیروی گرانش ناشی از وزنشان، کش می‌آیند و شکل خود را از دست می‌دهند. آن‌ها را تا کنید. بهتر است تعداد تاها زیاد نباشد که باعث چروک خوردن آن‌ها نشود.

امیدواریم با استفاده از این چند ترفند ساده، بتوانید مدت بیشتری از لباس‌های خود لذت ببرید و ظاهرشان را مثل روز اول حفظ کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *